Nederlands
|
... maar als je je er nou echt voor zou gaan interesseren en je zou je er in verdiepen, wordt het misschien toch wel duidelijk.
Ingeschapen geschiedenisOver het onderwerp van de ouderdom van de aarde heb ik in 2000 en in 2006 al iets gepubliceerd in het Nederlands Dagblad. Hierin wordt uitgelegd hoe ik vanuit de bijbel kom tot een afwijzen van een Creationistiche jonge-aarde theorie, omdat de bijbel duidelijk zegt dat de schepselen met een schijnbare ouderdom werden geschapen. Ook laat ik daar zien dat het niet vol te houden is dat er wel een schijnbare ouderdom zou zijn, maar geen schijnbare geschiedenis. Tenslotte ga ik daar in op de vaak gehoorde gevoelsmatige tegenwerping dat God de mens voor de gek zou houden als er een geschiedenis van voor de schepping zou zijn meegeschapen.
Een voorbeeld hiervan is Bert Loonstra, in Omhoogkijken in platland,
onder redactie van Cees Dekker, René Woudenberg en Gijsbert van den Brink
(ISBN: 9789025957766),
op blz.371, waar hij schrijft dat het God tot een misleider zou maken als er
fossiele resten meegeschapen zouden zijn van dieren die nooit geleefd
hebben. Hij maakt niet duidelijk, waarom in het model van de jonge-aarde
creationisten God niet tot een misleider wordt
gemaakt als er bomen in het paradijs hebben gestaan met jaarringen uit jaren
die er nooit zijn geweest, of als die bomen vruchten hebben uit bloemen die
er nooit zijn geweest, of als er een volwassen man rondloopt die nooit kind
is geweest, of als er toen sterren aan de hemel stonden met licht dat nooit
de ster verlaten heeft, licht waarin geschiedenis zit. Eigenlijk is het een merkwaardige inconsistentie dat men meestal niet zo'n bezwaar heeft tegen een ingeschapen geschiedenis, bijvoorbeeld als het gaat om wat te zien is in het sterrenlicht of bepaalde afzettingen in aardlagen, maar wel als het over fossielen gaat. Twee redenen hoor je dan:
Misschien moeten we de verhalen in de Bijbel over de schepping vergelijken met de "Making of", die je vaak op een DVD vindt, terwijl dat wat de wetenschap over de schepping vertelt vergeleken moet worden met de "plot" van de film op de DVD. Die kun je ook niet tegen elkaar uitspelen. Als in de "plot" een jaren lange voorgeschiedenis een rol speelt, terwijl de "Making of" zegt dat de film in een jaar gemaakt is, maakt dat de filmmaker nog niet tot een misleider. De geschiedenis van de "plot" en van de "Making of" zijn andersoortig. Die zijn niet tegen elkaar uit te spelen. Zo komt het dat ik noch het theïstische model, noch het Creationistiche jonge-aarde model als een goede verklaring zie. Beide modellen kiezen er toch voor de schepping te laten plaatsvinden in onze tijd. De eerste bij de Big-Bang, of over een periode van miljarden jaren, de tweede enkele duizenden jaren geleden. Het lijkt mij een betere verklaring dat de schepping, waarvan de tijd ook deel uitmaakt, niet in deze tijd geschapen is, ook niet er voor, want dan moet de tijd er al geweest zijn bij de schepping, maar er 'buiten', in een andere 'tijd'. Zo is het toch ook met de 'schepping' ban onze eigen 'scheppingen', boeken, films, computerspelletjes, etc.? Dat lost ook direct de schijnbare tegenspraak op tussen de 6 dagen van Genesis 1 en de miljarden jaren van de geschiedenis van ons heelal. Laatst gewijzigd op 08-aug-2023 |